Showbyznys

30. března 2015 12:15

Petr Cífka

7 nejrychlejších motorek na světě

Milovníci jedné stopy, dárci orgánů, mistři světa... ať už jim říkáte jakkoliv, na rovince se jim většinou díváte na záda. Tím spíš, pokud sedlají některý ze strojů v tomto článku.

Asi se shodneme na tom, že všechny silniční motorky jsou dneska ukrutně rychlé. Ale mohly by být i rychlejší. Na začátku třetího tisíciletí začaly být závody ve zbrojení mezi jednotlivými výrobci tak brutální, že hrozil zásah Evropské unie. Objevily se totiž stroje, které hravě zvládnou rychlosti přes 300 km/h, a to už politiky trochu znervózňovalo. Přední výrobci na to reagovali tzv. džentlmenskou dohodou, pod kterou se podepsaly hlavně firmy Suzuki, Honda a Kawasaki. Základem bylo, že žádný stroj určený pro použití na veřejných komunikacích nepřekročí maximální rychlost 300 km/h (resp. 185 mil za hodinu). Tato dohoda platí od roku 2000 a veškeré soupeření se přesunulo k doméně nejrychlejší akcelerace z nuly na sto kilometrů za hodinu. Většina soudobých motorek to zvládá pod tři vteřiny, některé dokonce i za dvě a půl, což je hájemství nejrychlejších sériových vozů.

Stejná dohoda mimochodem funguje např. i mezi německými automobilkami. BMW, Audi a Mercedes-Benz se kdysi dohodly, že jejich vozy budou mít maximální rychlost, limitovanou elektronickým omezovačem, 250 km/h (resp. 155 mil za hodinu). U nejrychlejších verzích si ale občas můžete omezovač nechat za příplatek odstranit. Auto pak rázem zvládne třeba i 280 km/h. Stejným pravidlem se řídí i Volkswagen a potažmo Škoda (aktuální Octavia RS by teoreticky zvládla cca 255 km/h, ale je omezena právě hranicí dvousetpadesáti kilometrů za hodinu).

A jak jsou na tom motorky patnáct let od zavedení zmíněného pravidla? Posuďte sami:

1. Kawasaki Ninja H2

Krotká verze brutální okruhové motorky, která v řadě testů atakovala hranici 340 km/h. Silniční varianta má samozřejmě omezovač na 300 km/h, ale podle všeho na ni lze nainstalovat různé díly ze závodního stroje a hacknout omezovač. V základu by měla být schopná 320 km/h a stropem je prý až 350 km/h. Na prvního odvážlivce se ale pořád ještě čeká.

2. MV Agusta F4R 312

Vidíte tu číslovku v nadpisu? To je hodnota maximálky. Italové se s tím nemazali a otevřeně řekli, že v jejich nátuře je postavit co nejrychlejší motorku. A žádné nařízení jim v tom nebude bránit. Tahle kráska z pekla je ovšem limitovaná verze, proto se to obešlo bez kázeňských postihů. První novinářské testy na německých dálnicích byly změřené na 311 km/h, takže Italové neblafují.

3. Suzuki Hayabusa

Legenda všech legend. Už v roce 1999 Hayabusa zvládala nějakých 310 km/h a byla jedním z důvodů, proč došlo k zavedení elektronických omezovačů. Právě ony původní nelimitované verze jsou mezi motorkáři hodně populární, ale i nové Hayabusy jdou skvěle na odbyt. Někteří zákazníci je dokonce vykuchají a jejich motor použijí např. v Mazdě MX-5 nebo Smartu. S takovými Frankensteiny je pak veliká, veliká zábava.

4. BMW S1000 RR

Rychlé vrtule z Bavorska byly v roce 2000 u vzniku zmíněné smlouvy o omezení maximálky, ale nedávno se na trhu objevila jejich motorka, která hranici 300 km/h pokoří. Konkrétně z ní lze hravě dostat 303 km/h. Je to mírné ohýbání pravidel, ale BMW se brání tím, že jde o povolené odchylky při výrobě. Některý motor má prostě koní víc a některý míň.

5. Aprilia RSV4

Tahle motorka deklasovala konkurenci v MotoGP několikrát za sebou a už to samo o sobě jí zajistilo slušné prodeje. Lehkost, se kterou se ručička tachometru odrazí od omezovače je podle recenzentů neuvěřitelná. Tahle motorka má v sobě mnohem větší potenciál, což ale znamená, že ji na legální limit dostanete rychleji a podržíte ji tam déle. A to zákazníkům vyhovuje.

6. Ducati 1199 Panigale R

Další taliánská kráska, která by si ráda nárokovala víc, než jí podle litery zákona přisluší. Tady ovšem Italové našli zkratku. Sériová Panigale má sice omezovač, ale zároveň si k ní můžete pořídit náhradní díly určené pro použití na okruzích. Nejsou homologované pro běžný provoz, ale na motorku je nainstalujete. A pak můžete letět až 330 km/h a doufat, že během policejní kontroly nenarazíte na vyloženého fajnšmekra, který příplatkové díly identifikuje. Ovšem pokud jste jeli těch 330 km/h mimo Německo, bude to asi ten menší z vašich problémů.

7. Honda CBR 1100 RR

Cébéerko je pojem. Tahle motorka bořila rekordy v prodejích i rychlosti už před deseti, dvaceti lety. Zavedení limitů jí nijak zvlášť neublížilo, protože řada CBR zůstává dostupnou mašinou pro široké spektrum zákazníků. A na onu bájnou třístovku ji dostanete s prstem v nose.

Někteří rýpalové si možná postesknou, že jsme na něco zapomněli. Ano, Lightning LS-218 přece jezdí šílených 218 mil za hodinu, tj. skoro třistapade! Jenže je to motorka na elektriku, jednostopá tramvaj, která si neférově pomáhá spoustou ampérů. Pokud se ale blesků a hromů nebojíte a nebude vám scházet zvukomalebná kulisa, můžete se z nuly na stovku dostat za dvě vteřiny. K tomuhle stroji by měli dávat zbroják.

Sdílejte článek
Štítky BMW Volkswagen Audi Německo Honda Mercedes-Benz Suzuki Evropská unie Kawasaki motorky ŠKODA AUTO a.s.

Přečtěte si také