Jak z detektivky, říká o „případu Baldwin“ expert z 1. MISE. Proč by se to u něj nestalo?

Střelba v seriálu 1. MISE

Tragédie při natáčení westernu Rust, kdy herec Alec Baldwin nešťastnou náhodou zastřelil kameramanku a zranil režiséra, otřásla světem. Podle koordinátora kaskadérů a odborného poradce seriálu 1. MISE Miroslava Manharta je jen těžko pochopitelné, jak se to mohlo u hollywoodského filmu stát.

Jaká bezpečnostní opatření jsou nastavena u 1. MISE? „Při každém natáčení, během kterého se manipuluje se zbraní, je přítomný zbrojíř. Ať už jde o jakýkoliv typ střelné zbraně a jakýkoliv druh manipulace. Zbraň musí být neustále pod kontrolou odborníka. Dáváme na place pozor, aby herec při manipulaci na nikoho nemířil. Ve chvíli, kdy je zbraň odjištěná a nezkouší se nebo se nenatáčí, odebíráme ji herci a necháváme si ji u sebe. Pouze v případě, že je zbraň zaslepená a jde o maketu, z níž nelze vystřelit, může s ní manipulovat rekvizitář,“ popsal kaskadér a koordinátor Miroslav Manhart.

Může se to stát i u nás?

Vylučuje, že by k podobné tragédii, jaká se stala Baldwinovi, mohlo při natáčení seriálu dojít. „Využíváme velké zbraně, které používají vojáci. Jsou to nefunkční zbraně, makety, z nichž nelze vystřelit. Pokud používáme krátké zbraně, ze kterých lze střílet, natáčení probíhá vždy za přítomnosti zbrojíře ze speciálních efektů, který zbraň přiveze a zodpovídá za to, že má správné střelivo. Herci ze seriálu 1. MISE střílejí vždy se slepými náboji, pokud se střílí s ostrými, střílí někdo jiný, nikdy ne herec,“ vysvětlil.

„Ostrými se střílelo během natáčení na střelnici, stříleli skuteční vojáci, kteří mají zbrojní průkazy, stříleli na oficiální střelnici v Milovicích, mířili do protisvahu. Nikdo jiný tam nebyl, kameraman byl asi 20 metrů za plexisklem. To bylo ošetřené velice dobře,“ řekl Manhart.

Kdo je vinen?

Jak mohlo dojít k neštěstí během natáčení filmu Rust, si jen těžko dovede vysvětlit. „Když jsem si to přečetl, vzpomněl jsem si na detektivní zápletku Agathy Christie, která spočívá v záměně slepé zbraně za ostrou. Je to trochu nelogické, tyhle věci by se stávat neměly. Na place je vždy člověk, který je za to zodpovědný. Pyrotechnik, zbrojař ze speciálních efektů. Vůbec nechápu, jak někdo může přehodit slepé náboje za ostré. To mi nejde na rozum, navíc u hollywoodského filmu,“ divil se Manhart, podle kterého vinu za neštěstí rozhodně nenese Baldwin.

„Na vině je ten, kdo zodpovídá za zbraň pro herce, kdo herci zbraň dával a vložil do ní náboje. Buď zbrojíř ze speciálních efektů, nebo rekvizitář. Herec na vině není, ten dostane do ruky zbraň a nezajímá se o to, jestli je v ní to, co tam má být,“ dodal.

A jak na tragédii nahlíží samotní herci ze seriálu 1. MISE? „Je to hrozně smutná tragédie pro pozůstalou rodinu, celý štáb i herce, který se s tím bude celý život vyrovnávat. Kdyby se mně něco takového stalo, neumím si představit, jak bych se s tím vyrovnal, jak bych se mohl vrátit na natáčení,“ uvedl Radúz Mácha s tím, že během natáčení seriálu 1. MISE jsou manipulace se zbraněmi velmi přísně střežené.

„Kdykoliv jsme drželi zbraň, byli u nás zbrojíři, nemohli jsme na nikoho mířit, zbraně byly stále kontrolované, jestli v nich náboj je, nebo není, zbraň musela být neustále zajištěná,“ vzpomínal na natáčení na střelnici představitel mladého vojenského lékaře Jana Rubeše. „Do budoucna budeme mít všichni obrovský respekt vzít si zbraň a někam zamířit. Asi se budou muset nastavit nová pravidla,“ uvažoval Mácha.

Tagy: