8. března 2023 12:10

Tunelové inferno tavilo auta a zabilo 39 lidí. Podívejte se, jak se šířilo peklo o 1 000 stupních Celsia

Montblanský tunel byl považovaný za jedno z nejbezpečnějších přepravních míst na světě. Jedna z hlavních dopravních cest přes Alpy je 8,6 metrů široká, 11 kilometrů dlouhá a vede z francouzského města Chamonix do italského města Aosta. Dlouhá léta bez jakýchkoli závad však vedla k ignorování faktu, že nouzová zařízení tunelu nejsou zcela ideální, a pokud by v něm došlo k požáru, následoval by přímo katastrofický problém.

Když belgický kamion převážející mouku a margarín vjížděl 24. března 1999 do tunelu, upozornilo několik protijedoucích aut řidiče Gilberta Degraveho, že něco není v pořádku. Degrave zpomalil, zastavil a zjistil, že z jeho vozu se kouří. Byl už v polovině tunelu a k jeho úleku kamion během 30 vteřin prudce vzplál. Řidič nechal kamion kamionem a dal se na útěk.

Smrtonosná past

Odborníci nikdy přesně nezjistili, co kamion zapálilo. Mohl to být odhozený nedopalek cigarety, jenž uvízl v jednom ze vzduchových filtrů. Zároveň vůz obsahoval 9 tun margarínu a 11 tun mouky, což je vznětlivý materiál, a nákladní prostor byl navíc obklopen hořlavou izolační pěnou. Ke všem problematickým faktorům, které v tu chvíli zajišťoval nákladní vůz, se navíc přidaly nedostatky samotného tunelu, jak ostatně uvidíte v pořadu Katastrofa na spadnutí na Prima Zoom.

Čtěte také: Měla zabránit povodni, nakonec ji způsobila. Protržená přehrada v Desné zabila desítky lidí

Ventilační systém na italské straně tunelu byl nastaven tak, aby hnal vzduch dovnitř, nikoli na odsávaní, což by požár rozehnalo. Takhle se požár mohl jen šířit po tunelu. Na semaforech naskočila červená až po dlouhých 9 minutách, takže do tunelu stále vjížděla další auta. Právě na ně tah vzduchu přenesl požár a teplota v tunelu brzy vzrostla na 1 000 stupňů Celsia. Hasiči přijeli na místo poměrně brzy, protože se ale tunel zcela zaplnil jedovatým kouřem, nemohli se dostat ke zdroji ohně. Italský celník Pierlucio Tinazzi vjel motorkou do tunelu a zachránil 10–12 přeživších. Přitom však v tunelu sám zemřel, když se jeho motorka doslova rozpustila na asfaltu.

Požár byl uhašen po dlouhých dvou dnech, čtyři dny trvalo, než hasiči tunel zchladili. Oheň za sebou zanechal 39 mrtvých, z nichž většina se zadusila kouřem. Kromě toho zničil dvě ambulance, 23 kamionů, 10 aut a jednu motorku. Vedla se dlouhá vyšetřování proti provozovatelům tunelu, belgické dopravní společnosti i samotnému řidiči. Belgická autodopravní společnost uznala zodpovědnost na tragédii a rodinám vyplatila odškodné. Gilbert Degrave dostal podmíněný trest ve výši 4 měsíců, provozovatelé tunelu podmíněný trest ve výši dvou let a pokutu 15 000 euro.

Zdroj:  New York Times

Sledujte celou epizodu seriálu Katastrofa na spadnutí právě teď:

Filip Šula

Redaktor FTV Prima, Prima ZOOM

Všechny články autora

Populární filmy na Prima Zoom