Legendární transportér USA vznikl díky selhání šíleného vynálezce. Podívejte se na jeho bláznivý prototyp

Války za polárním kruhem (4) - Příprava na dobytí Arktidy

Na rozdíl od Rusů, Němců nebo Finů neměly na počátku druhé světové války Spojené státy s bojem v Arktidě žádnou zkušenost. Britský premiér Winston Churchill ale chtěl Němcům za každou senu vyrvat Norsko a Američané u toho nesměli chybět.

Aby Spojené státy mohly splnit svůj závazek pomoci Británii v Norsku, musely nejprve připravit své jednotky pro válku v Arktidě. Plán Churchillovy operace totiž předpokládal vylodění spojenců na nejzazším severu Norska, tedy daleko za polárním kruhem. Američané tak od července 1942 zahájili v horských podmínkách výcvik speciálního lyžařského praporu a společně s Kanadou zřídili zvláštní jednotky pro přepadové mise. Důležitou podmínkou ale bylo vyvinout nové typy vozidel vhodné pro Arktidu.

Přečtěte si také: Hitler při klíčové bitvě o Narvik zpanikařil. Masakr nacistů měl nečekaný výsledek

Churchillův šílený vynálezce

Britský premiér v této otázce svým americkým kolegům doporučil bývalého špiona a excentrického vynálezce Geoffreyho Pykea, jehož fascinovalo vše kolem ledu a který v té době v Kanadě pro britskou Admiralitu testoval možnost postavit z ledu a pilin obří letadlovou loď. Projekt Habakkuk se ovšem nevyvíjel dobře, a tak se Pyke vypravil do Indiany, kde sídlil výrobce vojenských nákladních aut Studebaker.

Svou představu o tom, jak se budou invazní jednotky pohybovat po norském ledu a sněhu, Pyke zhmotnil v prototypu podivného vozidla pohybujícího se na dvou Archimédových šroubech. Jak můžete vidět v ukázce z dokumentu Války za polárním kruhem, který ve čtvrtek večer vysílá Prima ZOOM, měl stroj problém zvládnout sebemenší stoupání, o nějaké smysluplné rychlosti nemluvě.

Mohlo by vás také zajímat: Vylodění v Normandii byl masakr. Dvacet tisíc obětí jen během Dne D

Návrat na zem

Američané rychle zjistili, že tudy cesta nevede a v rekordně krátké době čtyř měsíců přišli s vlastním návrhem. Tak se zrodil nejprve T15/M28, z něhož záhy vznikl legendární lehký dopravní transportér M29 Weasel (Lasička). Pásové vozidlo s řízeným diferenciálem uvezlo posádku a náklad odpovídající americkým vojenským džípům, na rozdíl od nich ale hbitě uhánělo i po sněhu, ledu, písku nebo v bažinatém terénu. Kouzlo spočívalo v rozložení hmotnosti na dva pásy, díky čemuž M29 vyvíjel na terén podobně velký tlak, jako stojící člověk.

Přestože Churchillova vysněná invaze do Norska se nakonec nikdy neuskutečnila, získali Američané díky přípravě na boj v Arktidě skvělý dopravní prostředek pro použití prakticky kdekoliv. Lasička mohla jet rychlostí až 58 km/h, zvládla stoupání v úhlu 45°, posádku tvořili čtyři muži. Transportéry M29 se osvědčily v bojích na Apeninském poloostrově a ještě dlouho po válce zajišťovaly dopravu a záchranné akce v horských střediscích v Alpách i v USA.

Zdroj: Warfare History Network

Miroslav Honsů

redaktor FTV Prima

Všechny články autora

Populární filmy na Prima Zoom