15. listopadu 2013 15:00
Dagmar DandováCo jméno, to legenda. Co jméno, to miliony
Budeme se teď bavit o milionech. Ne prodaných desek nebo peněz. I když o těch je to zprostředkovaně. Teď vám povíme něco o automobilových legendách, kterých se prodaly miliony kusů.
Proč vám máme o těchto autech říkat? Proč bychom si měli něco povídat o skutečně masově vyráběných vozech? Protože si třeba jednou budete chtít sami auto koupit a třeba si vzpomenete, že si třeba vůz s tímto jménem chválilo už několik milionů lidí před vámi. Ty miliony se totiž rovnají nejlepší recenzi a znamenají spokojenost.
NEJ- NEJ - Volkswagen Golf
Tím naprosto největším rekordmanem všech dob je Volkswagen Golf. Navázal na neméně slavné úspěchy svého předchůdce Volkswagenu Brouk. Golf jej však předčí po všech stránkách. Kdy to začalo? Byl květen 1974 a Volkswagen Brouk šel do výslužby. Vyráběl se pak sice ještě dlouhých dvacet let, ale už jen pro některé trhy. Volkswagen Golf zavedl novou dimenzi – motor vpředu, pohon předních kol, samonosnou karoserii a především byl pohodlnější, bezpečnější a rychlejší.
A od toho Volkswagen neustoupil. Nikdy nebyl vůz nositelem nejnovějších technologií. Na to to bylo příliš lidové auto. Ale vždy, když se něco osvědčilo jinde, okamžitě to dostal Golf. Aby byl nejlepší. A už sedm generací Volkswagenu Golf brázdí silnice. Letos v červnu pokořil vůz další metu – na celém světě bylo vyrobeno už 30 000 000 těchto aut. A výroba narůstá a narůstá. Překonat rekord Volkswagenu Brouk se totiž golfu podařilo až v roce 2002, kdy z výrobní linky sjel 21 517 415. Golf.
A proč je tak dobrý? Protože tu existuje kontinuální snaha o zlepšování. První generace měla špatnou protikorozní ochranu. Druhá tak už měla pozinkovanou karoserii. Pátá generace měla problémy s emisemi naftových motorů. Tak šestá přišla se vstřikováním common rail. A takhle bychom mohli pokračovat dál a dál. Navíc vůz, i když se stále bere jako lidový, roste a roste. Dnes už je konkurentem Škody Octavia, což bychom před lety nemohli vůbec říct. To byl ve třídě někde kolem Škody Fabia a možná ještě menší.
Ford Focus – rychle kupředu
Přímá konkurence Volkswagenu Golf je Ford Focus. A ten šlape do pedálů, co mu síly stačí. A že mu stačí dost. Vždyť už v roce 2012 se stal nejprodávanějším autem světa a letos si toto svoje prvenství drží. Zašlapal tak do země jak konkurenta z Volkswagenu, tak i legendu mezi japonskými vozy a dlouholetou vévodkyni tabulek – Toyotu Corollu.
Ford Focus využívá chytře strategie rozdělení trhů – v Evropě se pod jménem Focus prodává něco jiného než v USA nebo v Austrálii, v Číně… Každá země má svá specifika a Ford ví, že je musí splnit. Volkswagen to třeba s modelem Golf nedokázal, tak se v USA nechytil.
„Focus na rozdíl od Golfu sází na modernost. Moderní vzhled byl už od první generace hlavní devizou,“ řekl Tomáš Svoboda ředitel rozvoje Auto ESA. Navíc dodává k vozu: „Také technika se snaží být v koncernu ta nejmodernější. Takže nyní nabízí například vynikající přeplňované benzínové i naftové motory, které sbírají ceny u odborníků i veřejnosti.“
Nápadně nenápadná. Honda Civic
Honda Civic vás překvapí. Budete se divit, ale Honda Civic patří do TOP 10 nejprodávanějších aut světa všech dob. Není to sice taková pecka jako u Volkswagenu neb o Fordu, ale prodává se stále. A stále dobře. Nemá výkyvy a jméno Civic tu je už od roku 1972. Takže za tu dobu si stačila nasbírat své zákazníky.
A čím je přesvědčila? Především kvalitou. Tohle auto je synonymem kvality. Nikdy se sice nevyškrábalo až na tu pomyslnou nejvyšší příčku, ale vždy se drželo v popředí. Opět bez výkyvů jednotlivých generací. Nedávno v jednom světově známém automobilovém pořadu se o Hondě Civic zmínili jako o „náměstkovi pana ministra“. Ministři se mění, náměstkové zůstávají.
Navíc Honda ke kvalitě pokaždé přidává nějakou třešničku na dortu. Třeba design. Ten v předposlední generaci byl poněkud astronomický (mnoho lidí říkalo, že jim přístrojovka připomíná spíš raketoplán než auto), ale lidé si zvykli. A rychle. A rádi.
„Kdo autům rozumí, ten jde za Hondou Civic, jako nositelem skvělých motorů a podvozků. A to platí bez výjimek,“ Uzavírá vyprávění o nejlepších autech světa Tomáš Svoboda.
Těch legend je na světě víc. Třeba Toyota Corolla. Jenže tohle jméno nepochopitelně vymazali manažeři automobilky z mapy Evropy, a tak dnes už se corollou potěšíte i v autobazarech jen výjimečně.