Showbyznys

19. března 2015 14:50

Petr Cífka

10 nejošklivějších aut historie

Pojďte se honem podívat, jestli tam náhodou není to vaše. Nebo alespoň sousedovo.

Krása je prý subjektivním měřítkem každého z nás. Jasně, to si můžete říkat, když v soutěži krásy nevyhraje prsatá blondýnka, kterou jste favorizovali, ale u některých věcí je hranice mezi krásou a ošklivostí zcela jasná – použitá toaleta v nádražní restauraci, severokorejská architektura, obličeje napříč politickým spektrem atd. Podobnou linii lze narýsovat v každém oboru lidské činnosti a automobilový design není výjimkou. Na každý povedený italský sporťák, ze kterého přecházejí oči, se někde urodí deset hnusných oblud. Ano, měli bychom být smířliví, ale občas je třeba chlístnout lidem pravdu do tváře. A to občas je právě dnes.

Fiat Multipla

Kolik to má vlastně světel? V mnoha anketách tenhle Fiat vyhrál cenu za nejhnusnější auto všech dob. On měl Fiat vůbec dost hnusných vozů, to jen dneska se všichni rozplývají nad pětistovkou (ačkoliv její nafouknutý model 500L to do našeho seznamu taky nemá daleko). A nejlepší věc? Multipla byla pomalá, hnusná, ale praktická. Jeden čas s ní dokonce v rámci smlouvy s Ferrari (které Fiat vlastní) musel jezdit i Michael Schumacher. To muselo být hotové utrpení.

Ford Scorpio

Kus americké rozpačitosti v ksichtovém oddělení se v devadesátkách krátce podíval do Evropy s faceliftovaným Fordem Scorpio. Dvě vykulené oči a mezi nima vyvalená tlama. K dokonalé iluzi amerického burana odněkud z jihu chybí už jen pomalu se táhnoucí slina. Scorpio vypadalo podobně tragicky i zezadu a vůbec nebudilo dojem, který byste od auta s podobně agresivním jménem očekávali.

Pontiac Aztek

Jak tohle auto prošlo skrz schvalovací komise, je naprostou náhodou. Už po roce na trhu, kdy zákazníci obcházeli showroomy uctivým obloukem (a jen pár tisíc legálně slepých občanů si vůz zakoupilo), se automobilka rychle snažila zjistit, kolik bude stát urychlené stažení modelu. Stálo to hodně a stejně na něj většina lidí dodnes nezapomněla. Je jich málo, jsou jako zmutovaní jednorožci, brázdící výhradně americké silnice. Kdybyste nějakého viděli, pro jistotu se pokřižujte.

Chevrolet HHR

Další americká ostuda strávila na trhu celých pět let, ale jen proto, že si Chevrolet neuměl přiznat chybu a že si vůz kvůli velkorysému zavazadlovému prostoru koupilo pár zoufalých soukromníků. Všichni ostatní z něj ublinkávali a v testech novináři jen těžko hledali smířlivá slova, takže se většinou diplomaticky vyjádřili v tom smyslu, že je vůz "vizuálně zajímavý". Chevrolet měl dokonce odvahu vyrobit kabriolet Chevrolet SSR, který kromě dost sovětského jména posunul tuhle hrůznost ještě o kus dál. Naštěstí měl silný motor, takže mohl majitel před případným pohoršením svého okolí rychle ujet.

Citroën Ami

Velký francouzský prostředníček a důkaz, že inženýři občas kromě pravítek a kružítek používají také houbičky. A nemluvím teď o těch na tabuli. Francouzská elegance? Tohle je spíš taková ta čmáranice vlastními výkaly, kterou někdo postaví doprostřed Louvru a začne vybírat vstupné. Nadčasový design? Pokud to znamená, že tohle nikdy nepřijde do módy, tak rozhodně ano!

Nissan Cube

Co vznikne, když se vykašlete na estetiku a žádáte maximální prostor? Krabice na kolech. Nissan to moc dobře ví, a tak dal "kostku" i do názvu tohohle vizuálně lajdáckého modelu. V duchu hesla "on si to nějakej magor koupí", které je novou firemní strategií, jak ostatně dokazuje i model Nissan Juke. Ten jsme sem nedali jen proto, že jsme chtěli všechny automobilky ztrapnit stejným dílem. Nissan si to ale přece jenom zaslouží o trochu víc. Tož tak.

Jeep Cherokee

Mžourající týpek s řídnoucím chrupem, to je asi první dojem, který při pohledu na nové Cherokee dostanete. Studená sprcha je o to větší, že Jeep měl vždycky velmi usedlý design. Dva kulaté světlomety, sedm drážek mezi nimi a hotovo. Stačí se podívat na Grand Cherokee, které vypadá docela usedle. U menšího modelu ale noví italští majitelé (Jeep teď vlastní Fiat) rozhodli, že pofrčí abstrakce. Lidi si prý zvyknou. Ano, zatím si zvykli nakupovat jinde.

Aston Martin Lagonda

Nepleťte si to s novou Lagondou, extrémně dlouhou limuzínou, kterou momentálně Aston Martin nabízí arabským šejkům. Proč oživili zrovna tuhle obludku, jejíž předchozí generace byla vysmívanou hranatou kontroverzí? Možná nám prostě jen ukazují, že stud není emocí, kterou by dobře vychovaný Angličan disponoval. Při pohledu na Lagondu ale máte pocit, že kromě studu chybí Britům i onen pověstný vkus. A přitom se nám ostatní Astony docela líbí.

Ssangyong Rodius

SUV z doby, kdy téhle zkratce ještě nikdo nerozuměl. To ale Korejce v žádném případě neomlouvá. Jako by designéři automobilky nevěděli, co si se vším tím prostorem počít, protože Rodius vypadá jako auto, které designovalo pět týmů – každý začal odjinud, a když se sešli, tak šli na pivo. Nedokončenou kočičkopejskovskou kreaci pak tovární lisy vyplivly mezi nepřipravené zákazníky. Představte si, když vám manželka řekne, že je to hezký auto? To je skoro na rozvod!

Škoda Roomster

Samozřejmě nesmíme nadržovat, a tak je potřeba zabloudit i do českých luhů a hájů. Škodovku máme rádi, její současný designový jazyk se hodně povedl a brzy prý zahrne i novou generaci praktického Roomsteru. Upřímně, to auto potřebuje nový obličej jako sůl. Korejcům jsme se smáli za různorodý design, ale podívejte se na Roomstera ze strany. Vždyť vypadá jako dvě různá auta sešitá k sobě. Vidíte ty okna? Tohle si možná může dovolit tripovitě experimentální BMW i3 s interiérem z použitých flašek od coly a ratanového dřeva, ale rodinná škodovka? To byla hodně veliká mladoboleslavská minela.

A z jaké káry se zvedá žaludek vám?

Sdílejte článek

Přečtěte si také