8. listopadu 2013 11:19
Lucie PrůchováAuta, která jsou pořád IN
Představte si auta, která nestárnou. Moc jich není. Ale jsou taková, která mají šmrnc i po mnoha letech. Zdroj: archiv
Auta, která jsou pořád IN
Auta stejně jako oblečení nebo hudba mají své módní vlny. Jednou jsou to auta oblá, pak hranatá jak krabičky od sardinek. A velmi podobně se chovají i ve velkých návratech. Stejně, jako se už dvakrát vrátily osmdesátky v módě, tak i v autech se vrací móda stále znovu a znovu. Jen technologie je jiná, takže auta jsou lepší a lepší. Ale jsou stálice, které jsou parádní jak ve starých šatech, tak v moderním ohozu. Jsou to ikony elegance.
Fiat 500
Tohle miniautíčko sluší. Dřív to býval vůz pro široké vrstvy, který se snažil motorizovat Itálii, ale navíc vtrhnul do celého světa. Doslova. Pětistovka byla módní ikonou automobilismu, jaké bylo jen máloco rovno.
Ten klasický Fiat 500 se začal vyrábět v roce 1936 a skončil o devatenáct let později. Byl to úspěch, jaký může závidět mnohá automobilka. Maličkaté autíčko, které si vysloužilo přezdívku Topolino, což znamená něco jako Mickey Mouse. Dnes už ho na silnicích najdete jen výjiměčně.
To jeho nástupce, známého také jako Cinquecento (jen slovní přepis čísla 500), který se začal vyrábět v roce 1957 a skončil v roce 1975, známe i my velmi dobře. I na našich silnicích jezdily stovky tohoto malého broučka a ještě dnes se za nimi můžete ohlédnout – pokud jsou dobře udržované.
Pak přišla mezihra v podobě malého Cinquecenta (1991–1998), které přišlo o své číselné označení a také o pověst legendy. Takže přeskočme tuto krátkou kapitolu a podívejme se na pětistovku, o které se začalo mluvit jako o legendě ještě před uvedením na trh.
Fiat 500 z roku 2007 byl jako zjevení. Malé autíčko vypadá jako beruška. Nebo jako nařasená Barbie. Nebo jako drsný závoďák. Fiat se rozhodl, že novou generaci modelu 500 nabídne všem lidem tak, aby si mohli sami vybrat a zkompletovat svůj vlastní vůz. Tak vzniklo maličkaté autíčko s vynikajícím podvozkem a perfektními motory (třeba s litrovým tříválcem, který nasbíral spousty ocenění u odborníků), které může mít neuvěřitelné množství barev, kol, potahů sedaček, polepů, ale dnes i druhů karoserie. A vypadá skvěle. Hlavně ženy jej milují.
Mini
Další malé auto. Tentokrát ale hlavně pro muže. Ne, že by se ženám nelíbil, ale tohle auto je prostě... Jak to říct... Má prostě ten správný šmrnc na to, aby s ním mohl jezdit i Mr. Bean či James Bond. Jeho tvrdý podvozek z něj udělal legendu i na závodních tratích. Mluvíme o voze Austin Rover Mini, který se začal vyrábět už v roce 1959 a skončil až o 41 let později! A to mluvíme pořád o tom samém autě. Jen s malými úpravami, s jinými motory, co produkovaly méně exhalací… A pak přišel rok 2001 a Mini nasadilo do oběhu nový vůz. Tentokrát ve spolupráci s BMW. A zase to byla pecka. Už o dost větší, ale stále je to prcek. Má to nejlepší ze svého slavného předchůdce, ale vše navíc v ultramoderním kabátu. Nechybí však typické znaky – dva kulaté světlomety, typická maska chladiče nebo centrální rychloměr v ohromném (ale opravdu ohromném) budíku. „Mini je auto, které člověka nadchne. Stačí se do něj posadit,“ říká Tomáš Svoboda ředitel rozvoje Auto ESA. „Kdo si přijde pro opravdu stylové auto, ten většinou odjíždí v Mini,“ dodává.
Jeep Wrangler
Je několik značek, které svým jménem určily název celého specifického trhu. V autech je jím Jeep. Když řeknete, že jedete jeepem, nemusí to nutné znamenat, že vlastníte auto téhle značky. Máte prostě teréňáka, který si troufne na nejnáročnější cesty.
Jenže Jeep je jen jeden. Je to Amerika. Pravá Amerika. Jeep je symbol svobody a volnosti. Tahle značka je u nás známá už od války. Po revoluci se jich na český trh dostalo najednou neuvěřitelné množství. Jeep totiž nedal spát těm, kteří chtěli auto s perfektními terénními vlastnostmi. A i když značka se také více a více „civilizuje“, stále staví fantastická auta do terénu.
Třeba Jeep Wrangler. Podvozek podpírá klasický rám. Karoserie má ohromné blatníky, které stěží zakryjí gigantická kola. Uvnitř hranaté tvary, účelnost, jednoduchost. A samozřejmě mechanika, která vytáhne auto z téměř každé šlamastyky. A dělá to už od roku 1986, kdy byl Wrangler představen. A do důchodu se nechystá.
Více na www.autoesa.cz