Showbyznys

30. října 2013 11:00

Lucie Průchová

Bohatneme? Asi Ano. Lidé chtějí větší auta

I když to vypadá, že naše ekonomika ještě stále není úplně fit, lidé si to asi už nemyslí. Přesedlali totiž z malých aut do střední třídy.

Nejsou tak dávno ty doby, kdy miniauta typu Fiat Cinquecento byly nejžádanější ve všech autobazarech. Byla to malá a velmi levná auta. Dnes už ale tolik neletí. Lidé sice stále hledí na cenu (je to stále ta nejdůležitější vlastnost nového i ojetého auta), ale zároveň už hledají i užitnou hodnotu.

Konec hatchbacků v Čechách?

Lidé chtějí v autech mít pohodlí. K tomu je zapotřebí prostor. Když dáte do malého auta dětskou sedačku, máte jistotu, že moc dalších věcí se už do auta nevejde. A tak, když je za stejné nebo jen o trochu větší peníze v nabídce kombi, sáhnou lidé raději po něm. A lidé z kombíků přecházejí do MPV. Vždyť dvě dětské sedačky znamenají plné auto a tři dětské sedačky už dáte jen do velmi málo aut. Testy v Německu ukázaly, že tři dětské sedačky dáte jen do pár aut, jako jsou kombíky Ford Mondeo nebo už velké MPV Volkswagen Sharan.

Slova potvrzuje i autobazar Auto ESA, kde zájem zákazníků se v roce 2012 jednoznačně přesouval k větším vozům. U malých vozidel klesl podíl z 28 % v roce 2011 na 23 %. Podíl nižší střední třídy zůstal stejný, tedy 34% a podíl vozů střední třídy se zvýšil ze 14 na 16 procent.

„Ve srovnání prodaných vozů podle typu karoserie klesl podíl vozů hatchback, liftback a sedan, a to z 47 % v roce 2011 na 43 % v roce 2012. Prodej vozů s karosérií kombi se naopak zvýšil o jedno procento, jednoprocentní nárůst zaznamenaly i terénní vozy a SUV a prodej vozů MPV se zvýšil o dvě procenta.“ říká Tomáš Svoboda, ředitel rozvoje Auto ESA.

Za všechno mohou peníze

Postupující čas jednoznačně hraje do karet větším vozům. Pojďme si srovnat například kupní sílu obyvatelstva před čtyřiadvaceti lety a dnes. V roce 1989 stál v Mototechně Favorit 84 600 korun. Tehdy to bylo 26 průměrných platů. Dnes tolik průměrných platů složí částku přes 625 tisíc Kč. Tak drahou fabii na našem trhu ani neseženete. Můžete si koupit třeba... Škodu Superb, a to hned s naftovým motorem!

A pak tu máme věčnou cenovou válku. Kdo dnes nenabízí auto za 300 000 Kč, ten jako by nebyl. To si mohou dovolit jen firmy zaměřené na velmi bohaté zákazníky. A i ty už musely do cenové války vstoupit. Dnes tak můžete najít na trhu auta, která dříve patřila k luxusním nedosažitelným snům a dnes je můžete mít za pár kaček. Příkladem je třeba Renault Laguna. Dříve auto, které patřilo do smetánky a dnes tohle auto pět let staré v plné výbavě můžete najít v autobazaru méně než 200 000 Kč.

Velmi podobně je na tom také vývoj povinného a havarijního pojištění. Konkurence se u nás tak rozrostla, že pojišťovny prostě s cenou musely dolů. I když v poslední době zdražují, stále platí – před dvaceti i deseti lety byly ceny prostě vyšší. Stejná cena za povinné ručení, která se tehdy nabízela za miniauto, dnes bez problémů v nabídce i pro výše uvedený vůz francouzské provenience.

V neposlední řadě za to mohou i garance. Když si člověk koupí auto za dvacet tisíc korun, to že auto bude muset asi dost opravovat, předpokládá. Kdo si ale kupuje dražší auto, ten se chce vyvarovat takových nepříjemností. Velké autobazary tak už nabízejí nejen kvalitní zázemí, kde auta sami zkontrolují a zhodnotí stav, který následně nezamlčují. Ale také nechají zákazníka samotného do útrob vozu kdykoli a jak dlouho chce, nahlédnout.

To nejdůležitější je ovšem jistota, že auto nemá přetočený tachometr a jeho původ. Jen největší a nejsolidnější autobazary dokážou tohle garantovat. A některé dokonce dávají i nárok na sedmidenní lhůtu na prověření, ve které můžete auto bez jakéhokoli vysvětlování vyměnit za jiný.

Více na www.autoesa.cz

Sdílejte článek
Štítky Německo auto autobazar hatchback Mototechna Česko sedačka Tomáš Svoboda Ford Mondeo AutoESA a.s. Tomas Svoboda dětská autosedačka Fiat Cinquecento

Přečtěte si také