Česká stopa v hitovce Šílený Max: Hlavním autem je dobře maskovaná Tatrovka!
Věděli jste, že za jednu z největších hvězd v nejnovější filmové pecce je kultovní český truck?
O autech v novém filmu Šílený Max: Zběsilá cesta se toho už napsalo hodně. Jsou to pojízdná umělecká díla, dokonale zapadající do pokřiveného apokalyptického světa, ve kterém je i přes nedostatek benzínu, vody a potravin auto pořád ještě symbolem moci a do jisté míry i svobody. Auta v Šíleném Maxovi jsou navíc odrazem svých řidičů – svých páníčků. Hlavní záporák má obří, ze dvou aut sešitou káru, která působí jako královský trůn. Max má oproti tomu starou rozhrkanou káru, co dosluhuje. A Furiosa, žena na útěku, komanduje obří cisternu s dobře utajeným nákladem. Právě tohle je ten vůz, za kterým se všichni ostatní honí. A protože je Šílený Max: Zběsilá cesta jedna velká honička, užijete si tenhle osmnáctikolák zatraceně hodně. Jen málokdo by ovšem tušil, co je vlastně zač.
Colin Gibson, chlápek zodpovědný za design a stavbu aut pro Šíleného Maxe, dostal od režiséra George Millera poměrně přesné zadání: "Tady jsou náčrtky, potřebuju, aby ta auta vypadala do puntíku takhle, nebo to bude stát někoho hlavu." Gibson vzal přátelskou výhružku vážně a z různých aut postavil filmové hvězdy, které opravdu odpovídaly skicám. A co víc, byly plně pojízdné. To je na tom to vůbec nejbrutálnější. Všechny vozy, které ve filmu vidíte, jsou plně funkční a dokonce zvládají jízdu vyprahlou pouští rychlostí sto a více kilometrů v hodině. A to prosím včetně toho sporťáku, co má místo kol tankové pásy.
Stovku zvládá i náklaďák, který jednou živou a jednou robotickou rukou krotí Charlize Theron. A protože Gibson potřeboval něco ikonického, co budí hrůzu, působí prakticky, ale hlavně si i přes velkou váhu poradí v těžkém terénu, šel v podstatě na jistotu. Podíval se do katalogu vojenských a nákladních aut a zahlédnul Tatru 815. Jeden z nejúspěšnějších tatrováckých produktů se vyrábí v různých obměnách od roku 1983 dodnes. Karel Loprais s ním i jeho nástupci už šestkrát vyhrál Dakar. A pořídit se dá v různých konfiguracích od 4x4 až po 12x12.
Gibson se nakonec rozhodl pro variantu 6x6, za kterou pověsil obří benzínovou cisternu. Design Tatry se mu ale příliš nelíbil a spokojený nebyl ani s motorem. O co mu šlo především byly offroadové schopnosti trucku. Zatímco ostatní výrobci odvozují verze do těžkého terénu od silničních modelů, Tatra 815 byla od začátku vyvíjena pro jízdu mimo zpěvněné komunikace. Tomu odpovídá specifické zavěšení kol, možnosti nastavení podvozku a další parametry, které z Tatry dělají přeborníka v jakémkoliv terénu a hlavně jí umožnují krájet poušť nebo tundru v ďábelském tempu. Pro Šíleného Maxe naprosto ideální.
Jen ta nabídka motorů Gibsona neuspokojila. Tatra totiž sází hlavně na diesely, a to včetně obřího jedenadvacetilitrového motoru o výkonu šesti set koní. Gibson požadoval hlavně dynamiku, takže vnitřnosti vozu vykuchal a nainstaloval dva osmiválcové motory, jež ve filmu sehrají nemalou roli. A kabina? Hranatá tatrovácká se nehodila do stylizace filmu. Byla na hony vzdálená čemukoliv americkému či australskému. Žádný problém pro Gibsona. Tu původní uříznul a místo ní (resp. kus za tu původní) navařil kastli z amerického dálničního křižníku Dodge Fleetmaster z roku 1940 – to je typická obří amerika s nafouklými blatníky a luxusními širokými sedačkami, které jsou široké asi jako školní lavice. Aneb když máte peníze a představivost, neexistuje strop pro vaši fantazii. Je ale jedno, kolik má na sobě rtěnky, pro nás je to v srdci pořád Tatra. A to nás v kinech zatraceně hřeje!