Showbyznys

27. listopadu 2013 15:00

Lucie Průchová

Co se nosí na čtyřech kolech

Jsou nejprodávanější. Lidem se líbí. Oblíbili si jejich vzhled i funkčnost. Proč? Nejsou na trhu lepší auta? Dnes se podíváme na nejprodávanější vozy na trhu.

Vynecháme české vozy Škoda. Těm jsme se už věnovali a o nich by se daly psát rozsáhlé elaboráty. Pojďme se podívat na nejprodávanější zahraniční auta v autobazarech. Vezmeme výsledky Autocentrum Auto ESA.

Nejprodávanějšími zůstávají vozy nižší střední třídy (+18 %), snižuje se však zájem zákazníků o malé vozy (+16 %) a naopak roste zájem o vozy střední třídy (+32 %) a vyšší střední třídy a luxusní automobily (+ 22 %). „Nejprodávanějším rodinným vozem MPV i nadále zůstává Ford S-Max, nejprodávanějším SUV pak Hyundai SantaFe. Vůbec nejprodávanějším zahraničním vozem u nás je pak Ford Mondeo,“ říká Tomáš Svoboda z Auto ESA. Pojďme se na ně podívat podrobněji.

Ford S-Max

Jde o MPV, tedy o vůz velmi prostorný, kam se v případě třech řad sedadel vejde i sedm cestujících. Sice ve třetí řadě už není moc prostoru, ale na občasné použití to jde. Ale když je obsazených sedadel jen pět, je to fantazie. Dozadu se vejde i nesložený velký kočárek. Ve druhé řadě pak najdeme tři velká a plnohodnotná sedadla. Když jsou obsazená jen ta krajní, je to, jako by měli lidé k sobě neskutečně daleko. Je vyzkoušeno, že sem se vejdou pohodlně tři dětské sedačky vedle sebe.

Auto je tedy velmi prostorné. Je také vysoké, takže to pomáhá k ještě většímu pocitu prostornosti. S velikostí ovšem přichází i problém s parkováním. Zkuste tedy raději hledat takové auto, které má parkovací senzory.

Po motorické stránce není vozu moc co vytknout. Najdeme většinou turbodiesely. Výborné jsou ty s objemem 1,8 a 2,0 l. Největší 2,2 TDCi už asi moc nevyužijete. Benzínový přeplňovaný motor skvěle jede, ale bohužel má extrémní spotřebu.

Ceny vozu jsou někde od 180 000 korun výš. Pokud hledáte nějaký solidnější kus, ušetřete tak 300 000 Kč. Ale v autobazarech nejsou výjimkou ani vozy za milion. Ford S-Max je jako nové hodně drahé auto.

Hyundai SantaFe

Byl to vlastně první pořádný terénní vůz do města. Ne, není to protimluv. Takzvané vozy SUV (Sport Utility Vehicle) jsou určeny hlavně na silnice, do města a terén mají jako okrajovou záležitost. Pohodlně se v nich jezdí, podvozek na obrubníku neodřete a lidé oceňují jakousi bezpečnost. Vysoko uložené sedadlo znamená dobrý přehled a množství plechů skutečně vyšší bezpečnost posádky. SantaFe pak bylo první větší auto této kategorie. A bylo dobré. Zatímco mnohé automobilky se snažily s větším či menším úspěchem nabídnout svoje produkty zákazníkům, SantaFe nevynikalo ničím, ale také nikdy nezapadlo. Bylo prostě tak akorát – akorát velké, silné, kvalitní. A cena prosti konkurenci byla nižší. A to se promítá i do cen v bazarech. Navíc se prodává už hodně dlouho, takže najdete auto za 60 000 i 200 000 Kč.

Ford Mondeo

Už u S-Maxu jsme hovořili o bezproblémovém připásání tří dětských sedaček vedle sebe na druhou řadu sedadel. U Mondea je to stejné. Tenhle konkurent Škody Superb Combi je jeden z mála vozů této třídy, který to zvládne. Český zástupce to nedokáže ani omylem. Mondeo je tak velmi prostorné a komfortní auto, i když na to nevypadá. Na první pohled se zdá, že je menší než Superb.

Všechny generace se však vyznačovaly dalšími vlastnostmi, které ostatní značky jen se zpožděním doháněly. Třeba podvozky byly u mondea vždy vynikající. Takže auto staré rok, pět či deset stále skvěle jede a nemá slabiny. Také nabídka tří karosářských variant je super (sedan, liftback a kombi). Motory byly vždy na velmi vysoké technické úrovni. To, co platilo u S-Maxu, platí i tady. A cena – ta je o něco nižší než u S-Maxu. Takže pokud nepotřebujete vysokou střechu, můžete ušetřit.

http://www.autoesa.cz/


Přečtěte si také