Showbyznys

20. prosince 2013 10:00

Ivana Nádvorníková

Stylová a Spolehlivá

Máme pro vás pár tipů na auta, která jsou nejen pěkná, silná, prostorná nebo jsou za dobrou cenu. Ale hlavně tahle auta jsou i spolehlivá.

Je to jedna z nejdůležitějších vlastností u ojetých aut. A ojetým autem se stane každé auto, do kterého zastrčíte v autosalonu klíčky. Kdo ale opravdu hledá ojetinu, prostě dobré auto za dobrou cenu, ten by měl přemýšlet o spolehlivosti opravdu hodně. Mohl by si totiž koupit auto, které statisticky dojede jen za bránu autobazaru a dál už jen na korbě odtahové služby.

Jak se ale taková spolehlivost měří? Různě. My si vzali největší a nejsofistikovanější společnost v Německu – zkušební, certifikační a homologační ústav, který vydává atesty snad na všechno, co se v Německých obchodech prodá. A navíc provozuje síť stanic technických kontrol, kde dává autům povolení, zda mohou pokračovat v provozu – TÜV (Technischer Überwachungs-Verein). A právě tady zjišťuje mnoho a mnoho závad. Divili byste se, nejde jen o závady jednoduché. Jsou tu i takové, které dost výrazně brání automobilům v jízdě. Ale z toho množství, které zkušebnami TÜV projde, vzniká už léta fantastický soubor dat, která odhalují pravdu o ojetých autech.

Nejmladší

Pojďme se podívat na ta nejspolehlivější auta pěkně popořadě. Začneme těmi nejmladšími, kterým je dva nebo tři roky. Tedy ta auta, která měla najeta nejméně – většinou kolem 30 000 km. První se v této kategorii umístil Volkswagen Polo, když na zkušebnách jen 2,2 % vozidel vykázalo nějakou závadu. Na druhém místě je Mazda 3 a na třetím Audi Q5. Poslední tři místa pak obsadily vozy Daihatsu Sirion (u nás se neprodává), když 12 % vozů mělo závadu. Ještě horší je Fiat Dobló (12,3 %) a nejhorší je Dacia Logan (13,3 %).

Stáří 4-5 let

Auta se stářím 4-5 let jsou v českých autobazarech ta nejžádanější. Takže vám dáme hned první pětku nejlepších i nejhorších.

NEJLEPŠÍ: Toyota Prius (4,0 %), Mazda 2 (4,8 %), Toyota Auris (5,0 %), Smart Fortwo (5,1 %) a Toyota Corolla Verso (5,1 %).

NEJHORŠÍ: Peugeot 407 a Renault Mégane (oba 18 %), Fiat Dobló (21,4 %), Renault Laguna (23,0 %), Renault Kangoo (23,2 %) a Dacia Logan (25,8 %).

Stáří 6-7 let

Ještě starší vozy znamenají nejlepší vysvědčení pro Porsche 911 (6,2 %), Toyotu Corollu Verso (6,6 %) a Toyotu Prius (7,0 %). Nejhorší vysvědčení si domů vezou Mercedes M (30 %), Fiat Stilo (31,6 %) a Chrysler PT Cruiser (32,6 %).

Stáří 8-9 let

Nejlepší jsou Porsche 911 (8,8 %), Toyota Avensis (9,9 %) a Honda Jazz (10,7 %). Na chvostu jsou pak Renault Laguna (34,2 %), Fiat Stilo (35,6 %) a Chrysler PT Cruiser (36,8 %).

Nejstarší 10-11 let

Tahle kategorie už je dost problematická sama o sobě. Deset let staré auto už ani nemůže splňovat současné emisní normy a závad je tu prostě víc. Ale je potěšitelné, že Nejlepší Porsche 911 má v průměru jen 11 % závad. Stejně tak můžeme chválit Toyotu RAV4 a Mercedes SLK (14,2 a 16,9 %). Nad čím se musíme pozastavit, je však konec tabulky. Nejhorší Fiat Bravo/Brava (jde o dva modely jen s lehce rozdílnou karoserií) se už téměř blíží čtyřiceti procentům (38,9 %) a Ford Galaxy je jen o desetinu lepší. Ještě větší problém má však Ford Ka. Tohle autíčko je sice třetí od konce s 37,8 % závad, ale s průměrnými najetými kilometry všech testovaných vozů jen 56 000 km, tedy tolik, kolik mívají najeto auta za dva roky.

Co z toho vyplývá?

Pokud budete hledat někdy nějaké auto, je dobré si prolustrujte i jeho spolehlivost. Naše uvedená statistika z roku 2013 TÜV Report není jediná. V Německu ještě podobnou statistiku dělá německý autoklub ADAC, který statisticky zaznamenává závady u aut, ke kterým musí vyjet.

Dále se můžete podívat i na zámořské testy, které sice nejsou tak průkazné, protože spousta modelů se u nás neprodává, ale ukazují nejen spolehlivost, ale i další faktory, jako je spokojenost zákazníků s vozem, se servisem, s výbavou apod. Ty najdete pod hlavičkami J.D. Power a Consumer Reports.

Hlavně však je dobré jít tam, kde máte jistotu, že vám neprodají výše zmíněné auto, které dojede jen za bránu autobazaru. Vyberte si takový autobazar, který pečlivě zkoumá každé přijímané auto a vybírá si. Jen velký autobazar si může vybírat a odmítat. Takže je lepší jít právě tam. A když vám dá záruku na ujeté kilometry, na historii vozu a třeba i přihodí vlastní záruku na výměnu vozu, pak není co řešit.

Sdílejte článek
Štítky Toyota autobazar Fiat

Přečtěte si také