Virály

12. března 2019 15:02

redakce Prima Lajk

GALERIE: 7 věcí, které byly navrženy s absolutně jiným záměrem, než na co je používáme dnes

Existuje spousta věcí, které používáme v běžném životě, u nichž se jejich původní záměr s tím dnešním moc neshoduje.

  1. Coca-Cola. Lékárník John Pemberton, veterán americké občanské války, vyrobil směs koka ořechů a listů koky. Doporučil to vojákům, kteří užívali morfium na rány k léčbě nervového systému. Později podnikal s nealkoholickým nápojem, ale pak prodal všechny své akcie. Noví majitelé začali vyrábět Coca-Colu s listy koky zbavenou kokainu.
  2. Černé šaty. Až do dvacátých let se černé oblečení nosilo pouze jako symbol smutku. Vše změnila Coco Chanel v roce 1926 se svými slavnými černými krátkými šaty. Časopis Vogue je tehdy nazval „Chanelův Ford“. Nejprve je nosily herečky, později se šaty staly populární na celém světě.
  3. Karaoke. Daisuke Inoue, japonský rockový hudebník, hrál pro návštěvníky kavárny, kteří chtěli zpívat mezi kapelami. Jednoho večera tam nemohl být, takže svým kolegům dal svou nahrávku. Poté, v roce 1971, vynalezl stroj, který hrál hudbu bez vokálů, takže hudebníci se uvolnili, zatímco veřejnost si užila zpěvu do rytmu.
  4. Běžecký pás. Něco jako pás vytvořil sir William Cubitt v roce 1818. Chtěl nějak využít vězně a jejich sílu k mletí obilí. Vězni drželi vodorovné madlo a chodili po jakémsi nekonečném schodišti.
  5. Vysoké podpatky. Ve starověkém Egyptě byly vysoké podpatky známkou postavení vysokých úředníků, kteří je nosili k náboženským rituálům. Jednalo se přitom o muže i ženy. Takové boty nosili také řezníci, aby se vyhnuli chůzi v krvi. Ve středověké Evropě byly vysoké podpatky výsada aristokracie. Slavné jehlové podpatky byly vynalezeny ve 20. století.
  6. Polštáře. V Mezopotámii byly polštáře atributem bohatých lidí. Ve starověké Číně se věřilo, že měkké polštáře jsou k ničemu, zatímco tvrdé opěrky hlavy vyrobené z bambusu, nefritu, porcelánu, dřeva nebo bronzu dodávaly sílu a ochranu proti démonům.
  7. Čajové sáčky. V roce 1904 se Thomas Sullivan, dovozce čaje a kávy z New Yorku, rozhodl prodávat čaj s větším stylem. A tak ho nandal do hedvábných sáčků. Jeho zákazníci byli z novinky nadšení: ukázalo se totiž, že je vhodnější vařit čaj přímo v pytlíčcích. Prodeje raketově vyletěly a jeho nápad se tak stal všeobecně populární.

Přečtěte si také