ODHALENO: Vědci studovali pandemii na základě viru ve hře World of Warcraft. Co zjistili?

Vědci studovali pandemii na základě viru ve slavné multiplayerové on-line hře World of Warcraft.

Multiplayerová on-line hra World of Warcraft je tu s hráči už dlouhých šestnáct let. Za tu dobu se pochopitelně v jejím světě událo mnohé, mezi nejslavnější události ale jistě patří tzv. „krevní nákaza“, která v září roku 2005 postihla několik hráčů a jejich postav, až se postupně rozšířila do celého herního světa. Tato „pandemie“ trvala zhruba týden, jednalo se o bug, se kterým si vývojáři několik dní nevěděli rady, a v zásadě se tak nákaza neplánovaně rozšířila i tam, kam neměla. Postavy na nízkém levelu zabíjela do pár vteřin a byť ji šlo na maximální úrovni přežít, dalo to celkem zabrat.

A jelikož se jednalo o ukázkové šíření viru mezi běžnou populací, byť v prostředí on-line hry, rozhodli se ji zkoumat i opravdoví vědci. Doktor Eric Lofgren tak o incidentu dokonce publikoval i vlastní studii už v roce 2007, nyní díky probíhající pandemii koronaviru se ale incident znovu začal probírat a srovnávat se současnou situací. Nejzajímavější paralelou mezi oběma incidenty se pak stalo tzv. „záměrně poškozování“, kdy se ve hře našli hráči, kteří záměrně roznášeli virus mezi ostatní. Tehdy se ozývaly hlasy, že takové chování ale neodpovídá realitě.

Jenže jak bylo v posledním roce patrné, ono vlastně odpovídá. Jistě, lidé záměrně nechodí za svými přáteli a nekašlou na ně ve snaze jim předat koronavirus. Nicméně přesto se našla spousta lidí, která virus nebere vážně, neřídí se opatřeními, a jejich chování tak způsobuje (ať už záměrně, nebo nezáměrně), že se virus šíří rychleji. Oba incidenty tak ve zkratce dokazují, že epidemie nejsou jen problémem světového zdravotnictví (případně herních vývojářů), ale především společenskou krizí, ve které je potřeba táhnout za jeden provaz a nikoliv škodit ostatním.


Přečtěte si také