31. prosince 2019 20:46
sarka.turcekova@gmail.comPepsi nebo IKEA. Víte, co doopravdy znamenají názvy a loga slavných značek?
Přemýšleli jste někdy nad tím, co znamenají slavné a známé značky? Možná se budete divit, jaké zvláštní významy mají.
Pepsi
Ta se jmenuje dle Davise Bradhama, tvůrce Pepsiho, jehož drink byl vyrobený z cukru, vody, karamelu, citronového oleje a muškátového oříšku. Nápoj stimuloval proces trávení. Proto přišel se jménem Pepsi na základě světové dyspepsie, což je termín pro všechny poruchy trávení. Dle tvůrců má logo odkazovat na zemské magnetické pole, Pythagorovu teorii a teorii zlatého poměru.
Chupa Chups
Enric Bernat si jednou všiml, že rodiče dávají často svým dětem bonbony. Proto přišel s myšlenkou bonbonů na tyčce a na tomhle nápadu zbohatl. Název cukrovinky pochází ze španělského slovesa chuparu nebo sání. Ale logo je mnohem zajímavější: Salvador Dalí to vypracoval sám, protože ho Bernat požádal. Umělec navrhl kresbu heřmánku a barvy byly inspirovány španělskou vlajkou.
Asus
Málokdo to ví, ale název této tchajwanské společnosti má velmi zajímavou historii. Jak se ukázalo, zakladatelé ho chtěli pojmenovat po koni s křídly známými jako Pegasus. Později se však rozhodli zbavit prvních 3 písmen, aby jejich společnost byla první v telefonním seznamu.
IKEA
Většina produktů v tomto obchodě je pojmenována těžko vyslovitelnými švédskými slovy, ale název společnosti je velmi odlišný. Tvůrce společnosti, Ingvar Kamprad, přišel se zkratkou s použitím prvních písmen jeho jména a jména farmy Elmtaryd v Agunnaryd, kde se narodil. Logo je velmi jednoduché a odkazuje na barvy švédské vlajky.
Android
Podle legendy byl zakladatel společnosti Andy Rubin nazýván androidem kvůli tomu, jak moc miloval roboty. Když tedy začal pracovat na vlastním operačním systému, vybral si pro něj toto jméno. Logo Android navrhla Irina Blok. Řekla, že si představovala robota, ale nemohla přijít se správným obrázkem. Je zábavné, že jí pomohly až obrázky nakreslené na dveřích toalety vymyslet, co chtěla. Toto je původ zeleného ufounka s anténami na hlavě.
Starbucks
Jméno slavného kávového řetězce bylo vytvořeno jeho majiteli téměř náhodou. Jednoho večera se shromáždili a začali tvořit slova začínající „st“ - mysleli si, že tato dvě písmena by bylo jako skvělá shoda a zněly by skvěle. Potom někdo našel starou těžební mapu a našel město Starbo. Přátelé si pak vzpomněli na jednu z postav Moby Dicka, Starbucka. Tak vznikl název ikonické kávové společnosti. Ale proč je na logu mořská siréna? Toto je odkaz na knihu. Starbuck z románu byl pomocníkem na lodi. Tvůrci se rozhodli jít spolu s mořským tématem a jako logo vybrali mořskou vílu z antické řecké mytologie.
Zakladatel aplikace, Kevin Systrom, se zajímal o fotografii předtím, než vytvořil Instagram. Miloval například okamžité fotografie pořízené Polaroidem. Odtud pochází slovo „okamžitý“. Fotografie mohou být také zasílány jako zprávy nebo telegramy, tedy kombinace okamžitého a telegramu pro vytvoření Instagramu. Logo společnosti bylo inspirováno názvem: mírně pozměněný obrázek retro kamery Polaroid OneStep. Později se změnilo na minimalističtější, ale stále můžete vidět kameru v logu.
Virgin
Dnes je Richard Branson jedním z nejúspěšnějších obchodníků na světě a je vlastníkem obrovského konglomerátu společností od nahrávacích společností po letecké společnosti. Neobvyklé jméno pro tuto budoucí značku bylo vytvořeno náhodou. Během jednoho z večírků, na které šel, navrhla nějaká dívka, aby Richard pojmenoval svou společnost Virgin (nebyl si jistý, jestli to myslí vážně nebo žertuje). Ale šel na to a dal své společnosti extravagantní jméno. Věří se, že rozhodnost a odvaha pomohly Bransonovi vybudovat jeho skutečné impérium.
Amazon
Jeff Bezos spustil své online knihkupectví v roce 1994 a hned za ním přišel název - Amazon za řekou, Amazon. Až později jeho obchod explodoval v popularitě stejně jako řeka, a stal se jedním z největších online prodejců na světě. Společnost logo několikrát změnila a logo, které se dnes používá, má svůj vlastní význam. Za prvé, Bezos snil o tom, že jeho prodejna prodá každý produkt od A do Z. Proto se šipka v logu pohybuje od A do Z. Za druhé, šipka je ve tvaru úsměvu symbolizuje Amazonovu touhu plně uspokojit potřeby svých zákazníků a pozdravit je příjemným úsměvem.
Unilever
Tato světoznámá organizace kombinuje produkty více než 400 značek. Logo takové obrovské společnosti by mělo být univerzální, snadno pochopitelné a rozpoznatelné. Jak se ukázalo, každé U má svůj vlastní význam. Rostlina například symbolizuje skutečnost, že se společnost snaží chránit životní prostředí a vlny znamenají čistotu a čerstvost.