Virály

6. prosince 2021 10:41

redakce Prima Lajk

Sebevražedná rakev doktora Smrti byla schválena. Zabije vás do 30 sekund

Smrtící sarkofág byl představen už před několika lety. Nyní je jeho použití poprvé schváleno švýcarskou vládou.

Média mu přezdívají doktor Smrt, odpůrci ho mají za vraha. Pro mnohé lidi s nevyléčitelnou nemocí je však poslední nadějí na důstojný odchod. Australský bývalý lékař Philip Nitschke je zakladatelem sdružení pro dobrovolnou eutanázii Exit International a rovněž prvním lékařem, který legálně podal pacientovi smrtící injekci. Kvůli svému kontroverznímu přesvědčení byl několikrát zatčen a byla mu odebrána i licence. To ho však nezastavuje a dál jedná ve svém přesvědčení, že pomáhá lidem.

Před pár lety představil sebevražednou kapsli Sarco, která vyvolala na pohřebním veletrhu v Amsterdamu velký rozruch. Podle Nitschkeho má ale smrtící zařízení pomoci lidem zjednodušit jejich odchod. „Poté, co člověk vstoupí do kapsle, si lehne a uvolní se. Je to velmi pohodlné,“ řekl aktivista za eutanázii. „Bude mu položena řada otázek, na které odpoví, a poté může stisknout tlačítko uvnitř kapsle, čímž se spustí mechanismus a kapsli zaplaví dusík,“ vysvětlil Nitschke způsob použití. „Člověk se bude cítit trochu dezorientovaný a může pocítit mírnou euforii, než ztratí vědomí; celé to trvá asi 30 sekund. Smrt nastává prostřednictvím hypoxie a hyperkapnie, respektive nedostatku kyslíku a oxidu uhličitého. Nedojde k žádné panice, ani k pocitu dušení,“ upozornil.

Součástí kontroverzní kapsle smrti vyrobené pomocí 3D tiskárny je také oddělitelná rakev, ve které skončí tělo. Vynález má vyřešit problém se zákonem, do kterého se někteří lidé mohou dostat, pokud pomáhají ostatním s dobrovolným odchodem ze světa. „V mnoha zemích není sebevražda nezákonná, pouze asistence při ní je trestná,“ řekl Nitschke listu The Guardian. „V tomhle případě si člověk pouze vybere, jestli zmáčknout tlačítko. Je to lepší než skočit pod vlak,“ dodal. Dosud existují dva prototypy Sarco a třetí Sarco se nyní tiskne v Nizozemsku. Pokud vše půjde dobře, třetí stroj by měl být připraven k provozu ve Švýcarsku v roce 2022.


Přečtěte si také