20. října 2013 08:50
Dagmar DandováROZHOVOR. Jirka Mádl: Bojím se, že mě moji hrdinové přerostou
Herce Jiřího Mádla není třeba představovat, nicméně v roli režiséra a scénáristy se s ním setkáváme poprvé. Nový český celovečerní film Pojedeme k moři natočil Mádl pouze digitální zrcadlovkou.
Podle čeho jste si vybral lokaci vašeho prvního filmu?
Vlastně jsem nad tím vůbec nepřemýšlel. Už při psaní jsem rovnou zvolil České Budějovice. A tak nikdo nevznesl dotaz, a ani nezapochyboval, že by se to nedělalo tam. Myslím, že toho ani dodnes nikdo nelituje. Když jsme teď přijížděli do Budějovic jen něco krátkého dodělat, všichni ze štábu se rozplývali, a básnili, jak mají motýli v břiše, když se vracíme na místo činu. To mi dělá radost.
Co nebo kdo vás inspiroval při psaní scénáře?
Spoustu věcí. Scénář můžete začít jakoukoli scénou ve filmu, někdy jen postavou, o které chcete psát. Tady jsem použil vcelku dost postav, které jsem skutečně potkal. Ovšem dějová linka je čistá fabulace. K formě natáčení, kterou jsem zvolil, mě inspiroval knížka Marka Haddona Podivuhodný případ se psem.
Proč jste se rozhodl natáčet na digitální zrcadlovku. Když většina ji spíše využívá pro natáčení reklam, či spotů?
Vycházelo to z logiky věci. Film točí děti na "kamery", které musí občas někam schovat a pořád někam přenášet. Bylo tedy jasné, že musí mít něco malého. A foťák, který točí je už dneska vcelku běžná a dostupná záležitost pro spoustu rodin. Navíc jsme si to dost ulehčili, protože Nikony, na které jsme to točili, pracují se světlem kolikrát lépe než kamera.
Z čeho máte během natáčení největší obavy?
Největší faux-paux mě čeká, až přijedu na natáčení a moji dva hrdinové mě přerostou. Trošku s tím počítám. Už takhle mi spoustu lidí říká, že jsem toho hlavního hrdinu mohl hrát sám.
Jak se vám pracovalo s dětskými hrdiny? A hlavního hrdinu jste si vybral na základě konkurzu?
Vybírali jsme kluky skoro půl roku. Bylo to to nejtěžší na celém filmu. Strávil jsem s každým adeptem nejmíň dvacet minut, což vzhledem k tomu, že jich bylo 400, dává vcelku slušnou dobu. Nakonec jsme vybrali zkušenýho Honzu Maršála, který byl na konkurzu jako jeden z prvních a Péťu Šimčáka, který je můj objev. Ten je z Brna.
Měl jste jasné představy při obsazování dospělých rolí, koho do které chcete obsadit? Hrají tam herci, které jste napoprvé oslovil, nebo jste musel i přeobsazovat role?
Šlo to vcelku rychle. Jako prvního jsem oslovil Ondru Vetchýho, pak paní Pokornou a na maminku jsme dělali konkurs, protože jsme potřebovali, aby byla aspoň trošku podobná hlavnímu hrdinovi. Tak jsme ji začali hledat, až když jsme vybrali Péťu Šimčáka.
Ondřej Vetchý hraje jednu z hlavních rolí, jak se vám s ním spolupracovalo?
To je ideální spolupracovník. Jak pro herce, tak pro režiséra. Myslím, že by byl i skvělej spoluhráč na hokeji nebo parťák na baru. S Ondrou jde všechno.
-dad-
Mohlo by vás zajímat: