7 nejrychlejších motorek na světě
Nejrychlejší motorky světa - Suzuki Hayabusa
Milovníci jedné stopy, dárci orgánů, mistři světa... ať už jim říkáte jakkoliv, na rovince se jim většinou díváte na záda. Tím spíš, pokud sedlají některý ze strojů v tomto článku.
Asi se shodneme na tom, že všechny silniční motorky jsou dneska ukrutně rychlé. Ale mohly by být i rychlejší. Na začátku třetího tisíciletí začaly být závody ve zbrojení mezi jednotlivými výrobci tak brutální, že hrozil zásah Evropské unie. Objevily se totiž stroje, které hravě zvládnou rychlosti přes 300 km/h, a to už politiky trochu znervózňovalo. Přední výrobci na to reagovali tzv. džentlmenskou dohodou, pod kterou se podepsaly hlavně firmy Suzuki, Honda a Kawasaki. Základem bylo, že žádný stroj určený pro použití na veřejných komunikacích nepřekročí maximální rychlost 300 km/h (resp. 185 mil za hodinu). Tato dohoda platí od roku 2000 a veškeré soupeření se přesunulo k doméně nejrychlejší akcelerace z nuly na sto kilometrů za hodinu. Většina soudobých motorek to zvládá pod tři vteřiny, některé dokonce i za dvě a půl, což je hájemství nejrychlejších sériových vozů.
Stejná dohoda mimochodem funguje např. i mezi německými automobilkami. BMW, Audi a Mercedes-Benz se kdysi dohodly, že jejich vozy budou mít maximální rychlost, limitovanou elektronickým omezovačem, 250 km/h (resp. 155 mil za hodinu). U nejrychlejších verzích si ale občas můžete omezovač nechat za příplatek odstranit. Auto pak rázem zvládne třeba i 280 km/h. Stejným pravidlem se řídí i Volkswagen a potažmo Škoda (aktuální Octavia RS by teoreticky zvládla cca 255 km/h, ale je omezena právě hranicí dvousetpadesáti kilometrů za hodinu).
A jak jsou na tom motorky patnáct let od zavedení zmíněného pravidla? Posuďte sami:
1. Kawasaki Ninja H2
Krotká verze brutální okruhové motorky, která v řadě testů atakovala hranici 340 km/h. Silniční varianta má samozřejmě omezovač na 300 km/h, ale podle všeho na ni lze nainstalovat různé díly ze závodního stroje a hacknout omezovač. V základu by měla být schopná 320 km/h a stropem je prý až 350 km/h. Na prvního odvážlivce se ale pořád ještě čeká.
2. MV Agusta F4R 312
Vidíte tu číslovku v nadpisu? To je hodnota maximálky. Italové se s tím nemazali a otevřeně řekli, že v jejich nátuře je postavit co nejrychlejší motorku. A žádné nařízení jim v tom nebude bránit. Tahle kráska z pekla je ovšem limitovaná verze, proto se to obešlo bez kázeňských postihů. První novinářské testy na německých dálnicích byly změřené na 311 km/h, takže Italové neblafují.
3. Suzuki Hayabusa
Legenda všech legend. Už v roce 1999 Hayabusa zvládala nějakých 310 km/h a byla jedním z důvodů, proč došlo k zavedení elektronických omezovačů. Právě ony původní nelimitované verze jsou mezi motorkáři hodně populární, ale i nové Hayabusy jdou skvěle na odbyt. Někteří zákazníci je dokonce vykuchají a jejich motor použijí např. v Mazdě MX-5 nebo Smartu. S takovými Frankensteiny je pak veliká, veliká zábava.
4. BMW S1000 RR
Rychlé vrtule z Bavorska byly v roce 2000 u vzniku zmíněné smlouvy o omezení maximálky, ale nedávno se na trhu objevila jejich motorka, která hranici 300 km/h pokoří. Konkrétně z ní lze hravě dostat 303 km/h. Je to mírné ohýbání pravidel, ale BMW se brání tím, že jde o povolené odchylky při výrobě. Některý motor má prostě koní víc a některý míň.
5. Aprilia RSV4
Tahle motorka deklasovala konkurenci v MotoGP několikrát za sebou a už to samo o sobě jí zajistilo slušné prodeje. Lehkost, se kterou se ručička tachometru odrazí od omezovače je podle recenzentů neuvěřitelná. Tahle motorka má v sobě mnohem větší potenciál, což ale znamená, že ji na legální limit dostanete rychleji a podržíte ji tam déle. A to zákazníkům vyhovuje.
6. Ducati 1199 Panigale R
Další taliánská kráska, která by si ráda nárokovala víc, než jí podle litery zákona přisluší. Tady ovšem Italové našli zkratku. Sériová Panigale má sice omezovač, ale zároveň si k ní můžete pořídit náhradní díly určené pro použití na okruzích. Nejsou homologované pro běžný provoz, ale na motorku je nainstalujete. A pak můžete letět až 330 km/h a doufat, že během policejní kontroly nenarazíte na vyloženého fajnšmekra, který příplatkové díly identifikuje. Ovšem pokud jste jeli těch 330 km/h mimo Německo, bude to asi ten menší z vašich problémů.
7. Honda CBR 1100 RR
Cébéerko je pojem. Tahle motorka bořila rekordy v prodejích i rychlosti už před deseti, dvaceti lety. Zavedení limitů jí nijak zvlášť neublížilo, protože řada CBR zůstává dostupnou mašinou pro široké spektrum zákazníků. A na onu bájnou třístovku ji dostanete s prstem v nose.
Někteří rýpalové si možná postesknou, že jsme na něco zapomněli. Ano, Lightning LS-218 přece jezdí šílených 218 mil za hodinu, tj. skoro třistapade! Jenže je to motorka na elektriku, jednostopá tramvaj, která si neférově pomáhá spoustou ampérů. Pokud se ale blesků a hromů nebojíte a nebude vám scházet zvukomalebná kulisa, můžete se z nuly na stovku dostat za dvě vteřiny. K tomuhle stroji by měli dávat zbroják.