Showbyznys

29. dubna 2015 00:51

Petr Cífka

Facebook se od základu mění! Víme jak!

Revoluce na nejpopulárnější sociální síti. Na vaší hlavní stránce nezůstane kámen na kameni.

Facebook opět zavádí změny, kterých si možná nevšimnete na první pohled, ale které zásadním způsobem mění vnitřní fungování této sociální sítě a oddělují vám na hlavní stránce tzv. zrno od plev. Jde o další vlnu manipulace s obrovskou spoustou obsahu, která se na vás valí od vašich kamarádů, oblíbených stránek a dalších entit, se kterými na Facebooku "přátelíte". Sám Facebook teď rozhodne, který obsah je pro vás nejdůležitější.

Nekonečný proud zpráv

Změny si všimnete zejména, pokud máte hodně málo nebo naopak příliš přátel. Pokud jich máte jen pár desítek, bude vaše hlavní stránka zalidněna i souvisejícími zdroji, tedy tím, co Facebook podle vašich dosavadních přátel a odběrů považuje za zajímavé. Sledujete stránku Avengers? Pak je možné, že se vám do feedu dostanou zprávy od Marvelu nebo Disney Pictures. Máte rádi farmářské trhy? Dost možná se dozvíte i o dalších vzrušujících nabídkách organických potravin. Tohle je samozřejmě malá domů hlavně firmám a produktům, které na Facebooku inzerují. Těm ovšem dalšími změnami Facebook uštědřuje spíš facku.

Víc kamarádů, méně firem

Pokud máte stovky kamarádů a zároveň na Facebooku sledujete spoustu kapel, produktů či firem na jejich stránkách, které jsou odlišeny od uživatelských profilů, pravděpodobně jich teď uvidíte podstatně méně. Facebook chce totiž upřednostnit zprávy od vašich kamarádů před komerčními sděleními, za které považuje právě obsah na firemních stránkách. Pokud tedy rádi využíváte Facebook i pro kontrolu toho, co je nového na vašich oblíbených webech, pravděpodobně se budete k informacím dostávat o něco složitěji a budete muset v krajním případě navštěvovat přímo firemní profily. Ve vašem feedu totiž tenhle obsah bude zahrabaný někde úplně dole.

Tlak na lokální obsah

Facebook tím přirozeně tlačí na firmy, aby za propagaci svého obsahu více platily. Propagovaný příspěvek se samozřejmě zobrazí ve feedech výš, ale cena za pokrytí širší skupiny uživatelů mnohonásobně vzroste. Příspěvků publikovaných (nikoliv linkovaných) na firemních profilech se ovšem tyto změny nedotknou. Motivace je jasná – více obsahu, který bude přímo na Facebooku, a méně linkování na firemní weby, které odvádějí pozornost uživatelů od Facebooku jinam.

Změnami se snaží svou atraktivitu v očích uživatelů a inzerentů zvyšovat každá sociální síť. Vedle Facebooku jde především o Twitter, jehož akcie nyní klesají, protože jeho potenciál se dá jen velmi těžko komerčně vytěžit. V tomto ohledu má Facebook náskok, ale aby byli jeho akcionáři spokojení, musí se neustále vyvíjet a doufat, že si drobných manipulací většina uživatelů nevšimne.

GALERIE – NEJKRÁSNĚJŠÍ ŽENY PODLE FACEBOOKOVÉ OBLÍBENOSTI:


Přečtěte si také