Showbyznys

1. května 2015 23:40

Petr Cífka

Nejrychlejší závodní auta: O kolik jezdí formule rychleji než WRC?

Na maximálku možná formule vyhrávají, ale jak je to z rozjezdem z nuly na stovku?

O Formuli 1 se tvrdí, že je to královna motorsportu. O tom není pochyb – točí se v ní nejvíc peněz, sleduje ji nejvíc fanoušků, ačkoliv ti skalní si občas povzdechnou, že zákulisní pletichy a neustále změny pravidel jejich oblíbený sport poslední dobou ničí. Pokud se jedná o okruhové závodění, je však Formule 1 pořád pomyslným Olympem, na který se většina jezdců snaží dosáhnout. Většinou se k němu musíte probojovat hezky odspodu. Neznamená to ale, že by byla Formule 1 ve svých nárocích na piloty osamocená. Ano, vozy mohou dosahovat rychlostí hodně přes 300 km/h, ale jak je to s jejich odškrábnutím ze statické pozice? Jinými slovy, kdybychom vedle sebe postavili závodní speciály jednotlivých sérií a nechali je odstartovat, jakmile padne zelená na semaforu, kdo by vlastně ten sprint z nuly na stovku vyhrál?

WRC

Současné WRC speciály se na stovku dostanou za 2,3 vteřiny – a to bez ohledu na povrch. Opět je to o něco slabší než např. v případě slavné Skupiny B, což byla kategorie ničím neomezených speciálů o výkonu 900 koní. Po několika tragických nehodách byla zrušena, ale její odkaz žije dál. I proto, že rychlejší auta nikdy v rally nezávodila. Tenkrát se na stovku dalo dostat za 2,1 vteřiny.

Formule 1

Aktuální formule jsou nejen tišší, ale také méně výkonné než jejich předchůdci. Zatímco dřív se monoposty dokázaly přiblížit k hranici dvou vteřin, dnešní stroje se na stovku dostanou za nějaké 2,2 až 2,3 vteřiny – v závislosti na nastavení podvozku, zahřátí gum a dalších parametrech. Hlavním limitem je trakce – formule pohání zadní kola. Jakmile na ně přenesete příliš výkonu, začnou se protáčet a nepojedete nikam.

Le Mans

Speciál od Audi uhání stovkou až za 2,8 vteřiny. Když ale vezmete v potaz, že je to diesel, není to vůbec špatné skóre. Audi je relativně těžké a je svázáno regulemi, ale využívá ve svůj prospěch pohonu všech kol, takže na startu může počítat jen s minimální prodlevou. Na rozdíl od WRC a formulí, které motory žerou po tuctech, musí ale tenhle monopost vydržet čtyřiadvacetihodinový zátah.

NASCAR

Americké vozy opisující tupé ovály by zůstaly hluboko v poli poražených. Na stovku se dostanou za nějaké tři a půl vteřiny. Na druhou stranu ze všech dnešních aut nejvíc připomínají normální auta, dokonce jsou často hranatější a zavalitější. Jezdí ovšem na speciální palivo a mají výkonu na rozdávání.

GRX

Abyste Američany příliš nepodceňovali, musíme zmínit Global Rally Cross. Dílem rally, dílem divácká show, ve které účinkují třeba Ken Block nebo Travis Pastrana. A to nejlepší? V podstatě jde o volnou kategorii aut s 600 koňmi a pohonem všech kol. Jakékoliv odlehčení je povoleno a auto vůbec motorizací nemusí připomínat sériovou verzi. Výsledek? Z nuly na stovku za rovné dvě vteřiny. Speciál Kena Blocka prý dokáže na ranveji stovku za 1,8 vteřiny. Jen si to zkuste představit. Raz, dv... a uháníte stovkou.

DTM

Německý šampionát cestovních vozů nabízí placaté bavoráky, mercedesy a audiny se silnými osmiválcovými motory. Přeloženo do řeči čísel to znamená stovku za rovné tři vteřiny, což není zas o tolik víc než placky v Le Mans. Moc hezké skóre.

V8 Supercars

Australský šampionát cesťáků se přirozeně nemůže nechat zahanbit. Velké úspěchy tu slaví Volvo, které si pro tuto sérii nechalo postavit zbrusu nový motor, který v sériových autech švédské automobilky nenajdete. Pětisetkoňový osmiválec rozpohybuje modré Volvo za 3,2 vteřiny.

Nejrychlejší "běžný" vůz

Kolik ze zmíněné dynamiky si můžete koupit? Vlastně docela dost, pokud máte hodně peněz. Bugatti Veyron zvládne stovku za 2,5 vteřiny. Pokud máte trochu méně peněz, pořiďte si japonský superkup Nissan GT-R Nismo – za pětinu sumy budete na stovce stejně rychle. Nebo malou silniční formuli Ariel Atom V8, která zvládne stovku – ač se vám to může zdát neuvěřitelné – stejně rychle jako Formule 1. Připravte se ovšem na to, že vaše tělo zažije pořádnou nakládačku. Bugatti slibuje, že nástupce Veyronu zvládne stovku za rovné dvě vteřiny. I pokud radikálně zhubne, bude na takový kousek potřebovat minimálně patnáct set koní.


Přečtěte si také