Ilustrační foto.
Autor: istockphoto Ilustrační foto.

ODHALENO: 7 problémů se spaním, kterým čelí skoro všechny páry! Jak je snadno vyřešit?

sis. Publikováno: 03.03.2021
Když spíme vedle jiné osoby, poskytuje nám to nejen pocity bezpečí, pouta a blízkosti, ale má to také značné zdravotní výhody. Přesto mají některé páry se společným spaním problémy. Tady je výběr některých z nich.

reklama

1. Přetahování se o peřinu

Hodně párů má jenom jednu peřinu s tím, že se o ni dělí, ale bohužel je pro spoustu lidí pak hodně nepříjemné, když se v polovině noci o deku přetahujete. Takže to dopadá tak, že jeden z vás zůstane nepřikrytý a je mu zima. Není pak možné peřinu natáhnout zpět, protože se situace bude opakovat. To může mít negativní dopad na kvalitu vašeho spánku. Řešením je pořízení si dvou samostatných peřin.

2. Chrápání

Když jeden z vás v noci chrápe, je to samozřejmě velmi nepříjemné. Je to kolikrát jako zvuk lokomotivy a nejde to nijak vypnout. Někdy se stává, že do druhého ten jeden pak začne strkat nebo na něj mlaskat, aby chrápat přestal. Ve skutečnosti jde o to, že není vzduch správně protlačen nosem. Chrápání zhoršuje spánek obou partnerů. Krátkodobým řešením může být změna polohy spánku – pomůže nadzvednutí hlavy, druhému zase špunty do uší. V dlouhodobém horizontu může být řešením operace.

3. Odlišná potřeba teploty vzduchu

Každému vyhovuje jiná teplota, někdo považuje za optimální spíš chladno, někdo zase preferuje přetopenou místnost – ta ale není příliš vhodná. Za ideální či optimální teplotu se považuje 19 až 20,5 stupňů Celsia, každopádně je vždy lepší chladnější místnost a bylo prokázáno, že se u ní lidem daleko lépe usíná. Problém nastane, když to jeden z partnerů preferuje jinak. Řešením může být to, že každý bude mít jinak tlustou peřinu – zatímco jeden může preferovat v chladné místnosti tlustou duchnu, tak druhý uvítá slabou deku. Nejlepší je, když se ten, kterému je příliš zima, více oblékne – vezme teplejší deku, pyžamo.

4. Noční probouzení

Probouzení uprostřed noci není neobvyklé. Může to být známka nespavosti nebo důsledek stresu, používání mobilu nebo narušení biorytmu. Když se však probouzíte po 15 nebo 20 minutách a nemůžete usnout, tak nemá smysl jenom ležet. Krátkodobým řešením je vstát z postele, jít do jiné místnosti a dělat nějakou činnost, dokud na vás nepřijde spánek. Ale nedělejte nic, když jste vedle svého partnera. Vraťte se do ložnice, jen když jste připraveni jít spát.

5. Noční pocení

Vklouzli jste do postele a všechno se zdálo perfektní. Ale jak hodiny utíkají a tělo se ohřívá, tak se mnoho lidí začíná potit. Noční pocení se může rychle změnit na problém obou partnerů, pokud používáte jednu přikrývku nebo se spolu budete mazlit. Mazlení nebo dokonce ležení v blízkosti potícího se člověka je nepříjemné. Řešením může být, že si pořídíte matraci s chladícími vlastnostmi a použijete prodyšné oblečení a prostěradlo, například vzdušné prádlo. Někdy je však dobré navštívit lékaře.

6. Rozdílnost spánkových biorytmů

Toto je známé jako válka mezi ranními ptáčaty a nočními sovami. Všichni máme svůj vlastní chronotyp, který vládne našim interním spánkovým hodinám. S přibývajícím věkem se to může změnit: mladí dospělí vrcholí v noční bdělosti a s věkem se změní na ranní ptáčata. Pokud jste si uvědomili, že vy a váš partner máte protichůdný cirkadiánní rytmus, je důležité dodržovat svůj vlastní spánkový plán a žít podle svého chronotypu. Je v pořádku chodit spát v různých časech. Osvětlení může pomoci mírně posunout plán spánku. Vaše tělo začne produkovat spánkový hormon známý jako melatonin, když je tma, a zastaví se, jakmile se rozsvítí.

7. Děti v posteli

Sdílení postele s jedním partnerem je již samo o sobě výkon, ale nechat spát v posteli ještě dítě může opravdu zničit váš noční rytmus. Náhle jste vzhůru, váš spánek je narušen a dítě se plazí do postele a zabírá víc místa. Manželství proto může být napjaté, zvláště pokud jeden musí odejít, aby uvolnil místo. Řešením je dítě uložit zpátky do postele – je pro něj důležité naučit se nezávislosti. Společné spaní má negativní dopad jak na dítě, tak i na rodiče.

Rituály před spaním 1

ODHALENO: 7 důležitých rituálů, které byste měli dělat každý večer před spaním. Co vám zlepší vztah?

5 typů osobnosti, které mají problémy se spánkem. Nejste mezi nimi?

5 typů osobnosti, které mají problémy se spánkem. Nejste mezi nimi?

reklama