Virály

1. prosince 2023 11:51

Josef Šťastna

Prasátko se zahnutými zuby už bohužel neuvidí. Tvůrce legendární reklamy zasáhla rakovina

Reklama s holčičkou, která se ptá tatínka, zda prasátko bude mít zahnuté zuby, se stala legendou a patří k českým vánočním svátkům stejně jako kapr či koledy. Bohužel jsou lidé, kteří nádhernou zimní scénu už nikdy neuvidí.

„A tati? Bude mít ty dlouhý zahnutý zuby nahoru?“ ptá se roztomilá holčička svého tatínka. „Musíš vydržet a budou i zuby,“ odpovídá otec při řezání stromečku. „Nene, já nemusím, já už ho vidím,“ reaguje malá dcera. Legendární hlášky z oblíbené reklamy zná snad každý, kdo má doma televizi. Spot byl do světa vypuštěn v roce 2002 a rychle se stal jedním ze symbolů českých Vánoc. V reklamě zazářila tehdy tříletá Sandra Flemrová. V roli tatínka se představil skvělý herec Josef Polášek.

Reklamu bohužel už nikdy neuvidí člověk, který ji vymyslel a dal jí tvář. Reklamní mág a kreativec s neotřelými nápady Robert Peňažka prohrál loni boj s rakovinou. Zlá zpráva zasáhla tým Kofoly těsně před vánočními svátky. Muž, který zimní scénce vdechl jemnou poetiku, tak prasátko se zahnutými zuby už nikdy nespatří.

„Myslím, že rakovina už byla důsledkem mého znechucení. Kumulace veškeré frustrace vedla k nějakému zapouzdření toxicity v těle, takový fyzický příznak toho, že je v mém životě něco špatně. Že mi to nesedí a tím pádem musím odejít,“ řekl Peňažka v otevřeném rozhovoru pro iDnes.cz.

Za prasátkem stála náhoda i genialita

Se smrtí reklamního stratéga se těžce smiřovali jeho kolegové a lidé z reklamního světa. „Měl jsem Roberta vždycky hrozně rád jak lidsky, tak pracovně. Pracovně byl pro mě polobohem a velkým géniem. Chodit s ním na prezentace byl čistý koncert, který si užíváte od začátku do konce a vždy se na něj těšíte. A ten rozhled! Nikdy jsem nepotkal nikoho s takovým přesahem,“ napsal pro Marketing & Media Ondřej Roček, který dříve pracoval v agentuře Yinachi.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Holčička s prasátkem po 20 letech znovu v televizi. Sandra Flemrová zubům neutekla

Pěnažko měl obrovský rozhled, za který vděčil i tomu, že svět mu byl malý. Po matce byl Bulhar, po otci Slovák. Vyrůstal v Sofii a New Yorku, později se usadil v Praze. Studoval práva a měl neobyčejné nápady a obrovský rozhled.

„Nebyl vůbec záměr vytvořit legendární kampaň, ale záměr byl přijít s dobrou vánoční kampaní. To je ta hlavní ingredience. Když to uděláš dobře, tak se ti to vrátí a má to šanci stát se legendou,“ vzpomínal sám autor v roce 2020 v podcastu MH Minutes. Brzy tušil, že se mu povedlo vytvořil dokonalou reklamu. Ale že se z holčičky a tatínka s pilkou stane kult? To předpovídat nemohl.

Těšíte se na Vánoce? Podívejte se, jak se chystají v Prostějově:

Sdílejte článek

Přečtěte si také