4. března 2019 11:44
FILMOVÉ OKÉNKO: Colette: Příběh bez špetky vášně...
Hollywoodská aristokratická kráska Keira Knightley (33) je známá svými historickými rolemi a hlubokými snímky nabitými emocemi, kde oko největšího cynika nezůstane suché. Feministicky laděná novota Colette: Příběh vášně ovšem toto pravidlo vyvrací. Dietní film bez spádu, se zbytečným sentimentem a nulovou tragédií bez špetky vášně. A nebýt charismatické a přesvědčivé herečky, tak ztratí film potenciál úplně...
Film, co vyvolá spaní. Kvalitní herecké výkony v nepříliš atraktivním snímku, který se ztrácí v množství všech těch rádoby "životopisných" filmů o emancipovaných představitelkách. Colette je životopisný jen zčásti, protože zobrazuje jen jedno manželství této spisovatelky, která byla ovšem vdaná třikrát a mimo to si užívala nespočtu aférek. Nejzajímavější na celém filmu byla scéna, kdy Colette na střídačku s manželem chodí na tajňáka ukojit své choutky s jednou a tou samou ženou. Tragikomedie jako vyšitá.
Ale hezky od začátku. Fascinující příběh ženy, která svými erotickými romány šokovala pařížskou společnost v první polovině 20. století. V úloze slávné francouzské spisovatelky Sidonie-Gabrielle Colette se předvedla Keira Knightley. Její romány zrcadlily dívčiny pozorovací schopnosti, dialogy a intimní styl života. Promítly se do nich její životní zkušenosti, pocity, zklamání a tužby. Je jednou z mála autorek, které naplno odhalily své nitro, bez ostychu, rozpaků a předsudků.
Když USA v koprodukci s Anglií vytvoří dílo o pařížské mentalitě, tak to podle toho potom vypadá. Pro celkový dojem se úplně zapomnělo na pravý francouzský efekt, kterého tu bylo velmi poskromnu. Keira Knightley byla ta nejvhodnější volba a její výkon byl vskutku působivý, ovšem to nestačilo a pozadí společně se zpracováním její krasojízdu potlačila. Děj, kde si to žádalo více uměleckého tažení mi připadal lakonický, což oslabovalo samotnou pointu.
Život francouzské spisovatelky Sidonie-Gabrielle Colette už na první pohled skrývá nemalý potenciál, který by mohl nějaký ten schopný režisér proměnit v možná i horkého kandidáta na filmové ocenění. Wash Westmoreland však dokázal zajímavý materiál trestuhodně promarnit a vytáhl z něj jen rutinně působící životopisný snímek. Solidní herecké výkony ústřední dvojice či celkem autenticky zachycená dobová Paříž, to jsou snad jediné kvality, které snímku nemůžeme upřít. Nic dalšího - dokonce ani pikantně laděné scény (vůbec celá lesbická linie působí, jako kdyby scénáristy otravovala úloha plnohodnotně a třeba i žhavě ji zpracovat). A na déle než pár hodin se snímek do paměti diváka rozhodně nevryje. Wash by se měl učit u Joe Wrighta (Anna Karenina) či Jamese Kenta (Zraněná srdce), kterým se podařilo Keiru i její talent představit v tom NEJLEPŠÍM světle.
Colette je v jádru milým filmem, který ničím neurazí. I přesto z něj mám pocit, že nám toho moc neříká. Nebo přinejmenším nepřínáší nic tak inovativního, co by se dalo najít v jiných životopisně historických snímcích o ženách, které sa nakonec vzepřely svým sobeckým a sexuchtivým mužům. Před nedávnem jsme tu měli třeba film Mary Shelley, který řešil úplně stejné problémy. Možná proto postrádá Colette dynamiku, jelikož úplně přesně víme, kam to nakonec asi bude směřovat. A to je mínus, nemyslíte?
Z mého pohledu vám povím, že co film dobře posouvá vpřed, tak vedlejší románek mladičké Colette, který z toho dělá něco o trošku (velmi drobnou trošku) inovativnější. Herecké výkony filmu jsou na hvězdičku, i hudba a kostýmy zaslouží bezesporu hvězdičku. Willy se místy skutečně předvádí jako pořádný bastard a musím uznat, že do své role se Dominic West dostal na 100%. Divadelní části jsou ucházející, závěr klišoidní a očekávaný. Hodnocení 4 hvězdy z 10 je podle mě až až.